Jeg har stjålet…

En artikel fra Bro Blog skrevet af  Helle Bro.

Jeg gengiver den uden væsentlig ændret ordlyd eller mening, fordi det er så godt og jeg vil gerne dele. Fordi det giver så meget mening.
Men husk – artiklen er ”stjålet” fra Bro blog. De skriver fantastisk. Får du lyst til at læse mere – sir jeg bare tilmeld dig deres blog.

Tre små ord, der vil accelerere din karriere så du opnår større resultater i alle livets gebeter.

 

’Hjælp dette menneske.’ Tre enkle ord, som tilsammen giver muligheder.

Tænk dem for dig selv, hver gang du står over for et andet menneske. Hjælp ham. Hjælp hende.

Telefonen ringer → Hjælp dette menneske.
Din kollega stopper op ved dit skrivebord → Hjælp dette menneske.
Din underleverandørs deadline nærmer sig → Hjælp dette menneske.
Din VL-gruppe har fået et nyt medlem → Hjælp dette menneske.
Din kunde ringer og er utilfreds → Hjælp dette menneske.
Du træder ind i et lokale fyldt med nye relationer → Hjælp disse mennesker.

Lad være med at gå i forsvar. Lad være med at sætte dig selv i centrum. Tænk ’Hjælp dette menneske’.

Tre gode grunde

Når du skal gøre denne tanke til en vanesag, er det lige så meget for din egen skyld. Det er et livssyn, der potentielt kan forbedre dit job, din karriere og dit liv. Det er der tre årsager til. For det første får ’Hjælp dette menneske’-tilgangen ting til at glide lettere. For det andet skaber tilgangen positive oplevelser, og for det tredje sætter den andre i social gæld til dig. Lad os tage dem én for én.

1) Du får alting til at glide lidt lettere

Tænk ’Hjælp dette menneske’, og du får hurtigere identificeret problemer, udryddet tvivl og sparket stopklodser væk. Det gælder i dit samarbejde med dine kollegaer, din dialog med din leder eller dine medarbejdere – og alle andre steder. Har en medarbejder problemer med at levere til tiden? Hvordan kan du hjælpe? Er en kollega kørt fast i en strategiproces? Hvordan kan du hjælpe? Hvordan ser dit næste ledergruppemøde ud, hvis du kun tænker på at hjælpe?

2) Du skaber flere positive oplevelser

For nylig købte jeg en salat i en lufthavnscafe og kunne ikke finde noget bestik. Men i stedet for blot at pege mig i den rigtige retning, sendte pigen bag disken mig et smil og gik selv over og hentede kniv, gaffel, salt, peber og en serviet til mig. Det er i virkeligheden banalt, men oplevelsen er blevet hos mig lige siden, fordi den er et godt eksempel på den wow-følelse, der er  nøglen til en hver kundes hjerte.

3) Du sætter andre i social gæld til dig

Fra socialpsykologien har vi begrebet reciprocitet, som lidt firkantet betyder ’noget for noget’. Bliver jeg et par timer ekstra på kontoret for at hjælpe dig i mål med en opgave, hjælper du mig en anden gang. Anbefaler jeg din virksomhed til en potentiel kunde i mit netværk, husker du på BRO, næste gang nogen taler om kommunikationsstrategi. Og så videre. Den sociale gældsættelse virker, fordi vi helst ikke vil stå i gæld til andre og derfor instinktivt forsøger at genoprette balancen ved at give tilbage.

Brug det – men brug det rigtigt

Med risiko for at lyde kynisk og beregnende vil jeg anbefale dig, at du sætter dig det mål, at de vigtigste personer i dit liv skal være i social gæld til dig det meste af tiden. Din kæreste, mand, kone, familie og dine venner. Og i arbejdsregi din chef, dine nærmeste kollegaer, dine kunder og dine nøglemedarbejdere. Men husk på: Der er ikke tale om et regnskab. Der er tale om en filosofi.

Jeg vil lade dig om dit privatliv. Men tænk på dine karrieremuligheder, hvis de vigtigste personer i dit arbejdsliv går rundt med opfattelsen af, at du er sådan én, der leverer noget særligt. Hvis de husker alle de gange, du skabte en wow-oplevelse ved at gøre noget, der var bedre, større eller tidligere end forventet. Dine kunder vil vende tilbage med flere ordrer. Dine kollegaer vil tigge dig om at hjælpe dem med deres allervigtigste og mest spændende projekter. Og dit netværk har dig som top of mind, når de har brug for sparring.

 

En ud- og opfordring til dig

Jeg vil gerne runde af med at stille dig en opgave. Kig op fra din skærm lige nu, find en person, og tænk ’Hjælp dette menneske’. Hvilke ideer og muligheder dukker op? Do it.